فرایند تولید تیرآهن نیز مانند بسیاری دیگر از پروفیل‌ها شامل فرایند نورد گرم می‌شود. این مقطع فلزی به اندازه‌ای در ساختمان سازی پر کاربرد است که قیمت تیرآهن را می‌توان یکی از وزنه‌های سنگین در قیمت مسکن دانست. همچنین روش تولید این نوع پروفیل، تاثیر بسیاری در کیفیت محصول نهایی دارد. در ادامه نحوه تولید تیرآهن را به طور کامل شرح خواهیم داد. در فرایند تولید تیرآهن از بلوم به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود.

فرایند تولید تیرآهن چگونه است؟

نورد گرم مهمترین مرحله در تولید تیرآهن است. باید در نظر داشته باشید که اندازه و استاندار تیرآهن موجب تغییر در فرایند کلی تولید نمی‌شود و برای تمام انواع این محصول، نحوه تولید تقریبا یکسان است.
در روش نورد گرم که بسیاری از مقاطع فلزی توسط این روش تولید می‌شوند و یک روش بسیار رایج برای شکل دهی محصولات فلزی به حساب می‌آید، از بلوم یا شمشه‌های فلزی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود.

فرایند تولید تیرآهن
شمشه یا بلوم (Bloom) یک فراورده میانی در صنعت فلزات به حساب می‌آید که طول سطح آن کمتر از ۲۳۰ سانتی‌متر مربع است. بلوم فولادی در ساخت مقاطع فلزی از جمله تیرآهن، ریل، ناودانی و نبشی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. در تولید تیرآهن، شمشه که سطح مقطع آن با توجه به نوع محصول خروجی تعیین می‌شود وارد کوره می‌شود تا به حرارت مورد نظر که چیزی حدود ۱۱۰ درجه سانتی گراد است برسد. در مرحله بعد شمشه‌های حرارت دیده وارد قفسه‌های نورد خواهند شد تا با گذشت از مراحل مختلف به تدریج سطح مقطع آنها کاهش یابد و شکل مورد نظر را به خود بگیرند.
محصول باید از ۳ قفسه نورد ابتدایی، میانی و پایانی عبور کند تا شکل مورد نظر را به خود بگیرد. در قفسه نورد ابتدایی سطح مقطع شمشه کاهش می‌یابد و به طول آن افزوده می‌شود. قفسه‌های میانی و پایانی نیز وظیفه تغییر شکل محصول به فرم مورد نظر را بر عهده دارند و بعد از آن تیرآهن به طول‌های مورد نظر برش خواهد خورد و برای بسته بندی آماده می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *